Augmented reality
Augmented Reality, Kundupplevelse

Nästa stora trend inom retail: Augmented Loyalty?

De flesta experter är eniga. Augmented Reality kommer slå igenom stort inom detaljhandeln, eftersom tekniken ger nya möjligheter att ge kunderna en bättre upplevelse. Men garanterar AR en högre försäljning? Hur mäter du att en satsning på den nya tekniken blir lönsam?

Augmented reality

Augmented Reality – ökad upplevelse för alla eller dina bästa kunder?

Tips: Tänk kundlojalitet – Augmented Loyalty.

Handelstrender har en intressant artikel (endast för prenumeranter): Därför ska du satsa på Augmented Reality, där de anger att sju av tio konsumenter förväntar sig att detaljister erbjuder tekniken inom ett halvår. Det gäller att inte förlora konkurrenskraft, satsar inte du på AR lär din konkurrent göra det. Men varför? För mer effektiv nykundsbearbetning? Eller för att stärka relationer med befintliga kunder? Om du har ett fungerande lojalitetsprogram och ett effektivt system, då vet du vilka kunder som är dina bästa. Borde inte de få den bästa kundupplevelsen? För att leka med ord; tänk Augmented Loyalty.

Bli medlem – istället för köp inuti app.

Det som måste tas med i ekvationen är kostnader vs intäkter. Hur säkerställer du att din AR-investering blir lönsam? Tänk att du fyller din butik och e-handelsplats med smarta digitala funktioner som bara är tillgängliga för dina mest lojala (och lönsamma) kunder. Tänk köp inuti app – fast som ”betalning” kan användaren bli medlem i din kundklubb. Då kan du använda din kunddata för att mäta värdet av en investering på AR.

Med Augmented Reality kan du belöna kundens engagemang.

Det råder ingen tvekan att AR kommer påverka köpprocessen och öka kundnyttan. Samtidigt kräver tekniken ett engagemang från kunden. Om du vet vilken kund som använder den, liksom när och hur, då kan du få just den personen att känna sig extra uppmärksammad. Du kan belöna kundens engagemang och få ett mätbart resultat. Detta är värdefullt för dig som vill få fler garantier på att dina kunder faktiskt är lojala.

Från rent nöje till affärsnytta.

Apples tekniska plattform för AR är Apples ARkit och Google har utvecklat ARcore för Android. De flesta appar som tagits fram är lekfulla, men det är inte svårt att se hur vissa funktioner kan skapa affärsnytta. Google Translate är sedan länge ett populärt översättningsverktyg som blivit ännu bättre med AR. Bara håll mobilkameran över en text, så översätter appen den. Utmärkt när du vill förstå viktig information om en produkt.

AR MeasureKit låter dig kasta bort din otympliga tumstock och istället använda mobilkameran för att mäta väggar och tak hemma. Inte så dumt inför ett besök hos en bygghandlare.

Får högtalaren plats i mitt hörn? Mät först med AR Measure Kit.

Strava är ett globalt nätverk av atleter, cyklister och löpare. De har utvecklat Fitness AR, en app med vilken du kan visualisera springrundor och cykelturer i olika delar av världen. En härlig inspiration när du är på jakt efter nya löparskor eller cykelkläder. Tänk om Strava även haft ett nätverk av sportbutiker eller e-handel…

Undrar vilka kläder ska jag ha på min lilla cykeltur från San Francisco till Los Angeles?

Vem blir först med smartast Augmented Reality?

Frågan är inte om, utan när de största varumärken kommer med smarta funktioner som gör köpupplevelsen rikare. Men den stora explosionen lär komma först när det blir tydligt att tekniken har positiv inverkan på försäljningen. Hur länge dröjer det? Finns det redan nu business case som visar att AR påverkar lönsamheten för detaljhandeln? Vi vet redan värdet av kundlojalitet, att starka kundrelationer driver försäljning är redan en verklighet. Låt oss se om Augmented Loyalty kan bli mer än en ordlek.

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *